ترمال فلایینگ چیست؟
ترمال فلایینگ چیست؟
هنگامی که یک ترمال(ایده آل) به اندازه کافی بالا رفت، در انتها جریان آن به شکل قارچ شده و به شکل حلقه هایی رو به بیرون در می آید. مانند حلقه های دود.
جریان صعودی مرکز ستون ترمال می تواند با دو برابر نرخ صعود قسمت بالای ترمال، صعود کند. بنابر این منطقی است که نزدیک بالای ترمال باشید و با نرخ کمی صعود کنید، در حالی که دیگران پایین تر از شما باشند و با سرعت بیشتری صعود نمایند.
این مسئله دلیلی بر تکنیک بهتر ترمال گیری دیگران نیست، در چنین شرایطی دلیل آن قرار گیری در جریان صعودی قوی تر است.
هنگامی که ترمال به نهایت ارتفاع خود رسید، هوا را به سمت بیرون می راند، و این موجب جریان آشفته و نزولی در اطراف آن می گردد.
همانطور که می دانید مانورهای اسپیرال، بی لاین استال و فول استال موجب کاهش ارتفاع می گردند. جریان های ترمال به علت کم فشار بودن، یک جریان مکنده به سمت داخل ترمال ایجاد می کنند، مخصوصا اگر با مکش ابر همراه شوند، که در این صورت قدرت ترمال بسیار زیاد می گردد.
پس در صورتی که از این مانورها برای خروج از آن موقعیت استفاده کنید، شما به مرکز ترمال کشیده خواهید شد، جایی که قدرت ترمال بسیار زیاد است.
در این شرایط بهترین کار، پرواز در یک مسیر مستقیم است تا از جریان صعودی دور شوید.
حتی اگر در یک مکش ترمال قوی باشید، باید به خاطر داشته باشید که وسعت جریان صعودی کم است و جریان نزولی اطراف آن انتظار شما را می کشد.
بسیار بعید است که جریان صعودی بیشتر از یک کیلومتر در اطراف شما ادامه داشته باشد. حتی اگر مسیر اشتباهی را برای خروج انتخاب کنید، نهایتا یک کیلومتر تا لبه ترمال فاصله دارید و در صورتی که با سرعت تریم پرواز کنید، در زمان کوتاه تر از دو دقیقه از آن خارج خواهید شد.
پس هنگامی که زیر ابر گیر کردید، کاری که باید انجام دهید این است :
در یک مسیر مستقیم پرواز کنید، و به سمت لبه ترمال، قطعا پرواز به سمت نزدیکترین لبه بهتر است ولی اگر در تشخیص آن دچار تردید شدید، تنها پرواز مستقیم شما را از این جریان خارج خواهد نمود.
پرواز مستقیم در ابر کار مشکلی است، چون نقطه ای برای مرجع قرار دادن ندارید. در این شرایط نیاز به ابزاری برای جهت یابی می باشید، همچنین باید بتوانید به آن اعتماد کنید
* خیلی ساده موقعیتی پیش می آید که فکر کنید قطب نما به شما دروغ می گوید.
دنبال کردن مسیر مستقیم از روی صفحه جی پی اس و حرکت در راستای مستقیم امکانپذیر است، ولی استفاده از قطب نما آسانتر است.
وقتی وارد ابر می شوید به سادگی می تواند همه چیز به هم بریزد و در حالیکه احساس میکنید در مسیر مستقیم پرواز میکنید، جهان زیر پای شما می چرخد. بنابرین مطمئنا نیاز به ابزاری دارید که داخل ابر شما را راهنمایی نماید.
انجام تمرینات اس ای وی به منظور افزایش راحتی خلبان با پاراگلایدرش در پرواز می باشد. چرا که نسبت به قابلیت های کنترلی خود بر روی بال، اعتماد به نفس پیدا می نماید. به این معنی که پس از این، ترس و دودلی هنگام پرواز در هوای ترمیک، از بین خواهد رفت. پس از آن دیگر به بال نگاه نخواهید کرد در حالی که به پیش آمد های منفی مثل تاک و باز کردن آن فکر می کنید. اس آی وی به شما درک بهتری می دهد، پس هنگام وقوع جمع شدگی، به راحتی آن را کنترل خواهید نمود. این تمرینات باعث میشود اعمال شما اتوماتیک شده و دیگر به آن فکر نکنید، در نتیجه علاوه بر اینکه مغز شما انرژی کمتری مصرف می کند، تصمیم هایی به دور از استرس و ترس گرفته و منجر به آرام شدن شما می گردد. همه اینها به پرواز طولانی تر شما کمک خواهد نمود..
برای اینکه بیشترین سود را از دوره اس آی وی خود داشته باشید، توصیه می شود که قبل از دوره، ده ساعت پرواز هوایی داشته باشید. در حقیقت ما به این نتیجه رسیده ایم که ساعت های پروازی کمتر، موجب سادگی و لذت بیشتر دور می گردد. چرا که خلبانانی که تصورات ذهنی کمتری دارند، سریع تر به دستوراتی که از طرف مربی بیان می شود واکنش نشان می دهند. بر عکس تجربه بیشتر موجب می شود ذهن شما خودکار عمل نماید و در نتیجه کمتر به فرمانهای مربی گوش دهید..
این به فکر شما بستگی داره که کجا هستید، در صورتی که می خواهید انجامش بدهید و ازش لذت ببرید، پس انجامش بدید. ولی اگر فکر می کنید که نسبت به انجام آن شک دارید و می ترسید، خوب شاید این بهای نترسیدن باشد. فراموش نکنید که همه دوره های اس ای وی برای این طراحی شده اند که اعتماد به نفس شما را بالا ببرند..
در صورتی که می خواهید یک دوره اس ای وی را انتخاب نمایید، حتما با یک مربی باتجربه و با تجهیزات کامل باشد. به این معنی که کمک رسانی به وسیله یک قایق تند رو نجات، وجود داشته باشد..
مربی هایی مثل من، همیشه سخت کار کرده اند و بسیار خوشحال می شوند که بتوانند پاسخ گوی سوالات شما باشند. پس از سوال پرسیدن نترسید. همه اینها به این خاطره که در امنیت پرواز کنید و چیزای بیشتری از این ورزش را یاد بگیرید.
آموزش پاراگلایدر
مهارت های پیش نیاز برای ترمال گیری چیست؟
ترمال گیری در روزهای خاص زیاد سخت نیست ولی چون نشانه های بصری کمتری نسبت به ریج گیری وجود دارد تا خود را در منطقه لیفت نگه دارید، بنابراین ترمال گیری به زمان بیشتری برای کسب مهارت نیاز دارد
همچنین مهارتهای لازم برای ترمال گیری کمی پیشرفته تر هستند
در زیر به چند نمونه از مهارت های پیش نیاز برای ترمال گیری اشاره شده است
۱- با قوانین حق تقدم مسیر در پرواز آشنا باشید
۲- به راحتی و با تسلط از هر دو سمت بتوانید چرخش ۳۶۰ با زاویه های بنک مختلف انجام دهید. ما گاهی اوقات گردشهای مسطحی در ترمال انجام می دهیم ولی اکثرا در ترمال های کوچک و هسته ترمالها با زاویه بنک ۲۰ تا ۳۰ و حداکثر تا ۴۵ درجه گردش می کنیم
۳- بتوانید چرخشهایی با کیفیت بالا با کنترل مداوم زاویه بنک و زاویه حمله در توربولانسها انجام دهید تا از وقوع استال و تغییر زاویه بنک جلوگیری کنید
۴- بتوانید سمت پرواز خود را مدیریت کرده و به سوی مناطق فرود امن حفظ کنید تا در موقع چرخش در ترمال، توسط باد به محل های ناخواسته کشیده نشوید
۵- بتوانید سرعت پرواز خود را کنترل کرده و مابین ترمال ها با سرعت مانوری خوبی پرواز کنید تا وقتی به ترمال برخورد کردید بتوانید به سرعت و با هماهنگی چرخش کنید
. و در اخر اضافه میکنیم که حتما باید ترمال گیری رو زیر نظر مربی مجرب و با تجربه یاد گرفت تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرد
فنون ترمال گیری: چرخش كلاسيك و چرخش معكوس
فن كلاسيك
یافتن بهترین صعود در یک ترمال يكي از مهم ترين مهارت ها در پرواز است. نيمي از رقابت پرواز درباره صعود سريع است، نيم ديگر درباره گلايد است. براي پرواز آزاد، پرواز بالاي سر دوستان هميشه نوعي رقابت خصوصي است، اما کار به همین آسانی نيست؛ ترمال نامرئي است و روشي ساده از شناخت بهترين مكان مركز وجود ندارد.
هنگامی که به یک ترمال قوی نزديك ميشويد، ميتوانيد به واقع حس كنيد كه شما را به درون ميكشد. ميتوانيد جريان هوا به درون
ترمال را حس كنيد. اگر رو به باد مخالف پرواز ميكنيد، پس ناگهان نفوذ به باد آسان تر است، يا اگر با جريان پشت به جهت باد پرواز ميكنيد، سرعت زميني افزايش مي يابد و ترمال شما را به درون ميمكد.
اين مكش تنها با ترمالهاي بسيار قوي اتفاق مي افتد، اما ميتوانيد براي حس كردن يك ترمال قوي به يك سمت هنگامي كه ناگهان حس ميكنيد به سمتي كشيده ميشويد، به كار رود. مكش پيش از ورود به هر گونه ترمال اتفاق مي افتد و به شما ميگويد كه اين ترمال بسيار خوب خواهد بود.
هنگامي كه در ابتدا وارد ترمال ميشويد و صداي بيپ واريو شنيده ميشود، به بازخوردي كه از طريق صندلي از هوا با حركت بال بر ترمال دريافت ميكنيد، توجه ويژه اي كنيد. بايد به يك سمت بچرخيد، پس از اولين صداهاي بيپ واريو بايد سعي كنيد تصميم بگيريد تا به كدام سمت برويد.
اگر زير يك سمت بال صعود بيشتري را حس ميكنيد و احساس ميكنيد كه آن سمت از صندلي را با فشار تجمعي در برك لاين هاي ان بلند ميكند، پس مركز ترمال نيز در آن سمت خواهد بود.
روش ایده ال ترمال چرخيدن دور مركز در جايي كه صعود قوي تر است، ميباشد. معمولاً هنگامي كه وارد ترمال ميشويد، واريو نشانگر صعودي ضعيف خواهد بود. فوراً نچرخيد؛ آرامش خود را حفظ كنيد، بر تجسم شكل ترمال تمركز كنيد و سعي كنيد در جايي كه حدس ميزنيد مركز است، اولين چرخش را انجام دهيد. با پرواز به سوي مركز، صعود قوي و قوي تر ميشود و واريو صداي بيشتري ايجاد مي كند.
m/sصبر كنيد تا زماني كه از محل قوي ترين صعود بگذريد و سپس بچرخيد. در يك مركز قوي ۴
و بيشتر، معمولاً دو ثانيه پس از مركز شما را به چرخش دور آن بازميگرداند .
به ياد داشته باشيد كه از بازخورد بال براي تصميم درباره ميزان استحكام چرخش خود استفاده كنيد. اگر فشار يكسان باشد، ميتوانيد يك دايره كامل انجام دهيد، اما هنگامي كه احساس ميكند نيرومند است و نيمي از بال را ميشكافد، پس نترسيد و واقعاً آن را بچرخانيد. يك حركت اشتباه در اين مرحله ميتواند به معناي اين باشد كه از يك سمت ترمال بيفتيد و آن را كاملاً از دست دهيد .
چرخش معكوس
يك ترفند كاربردي ديگر وجود دارد كه گاهي از آن استفاده ميكنم. هنگامي كه براي اولين بار وارد ترمال ميشوم و از سمت چرخش مطمئن نيستم، اغلب به اين معنا است كه دقيقاً در وسط مركز قرار دارم. اينكه آيا يك چرخش ٣٦٠ درجه چپ يا راست انجام ميدهيد اهميتي ندارد: در هر صورت از يك سمت بيرون ميفتيد.
پس با ورود به ترمال ۹۰ درجه به چپ چرخش را انجام ميدهیم، سپس چرخش را معكوس ميكنم، به شدت به راست تكيه ميكنم تا فوراً يك ٣٦٠ دست راست انجام دهم. يك چهارم چرخش شما را قادر به تغيير دور درست پيش از مركز ميكند، پس ٣٦٠ اول شما ميتواند مركزيت بهتري داشته باشد.
نحوه صعود سريع تر در ترمال
نحوه صعود سريع تر در ترمال احتمالاً مهم ترين بخش پرواز و همچنين لذت بخش ترين آن ميباشد..
حس استفاده از انرژي طبيعي هواي صعودي، لذتي مشابه موج سواري بر يك موج نامرئي است.
اما لذت ترمالینگ مانند يك پرنده، ارتباط نزديكي با احساس ارتباط با هوا از طريق بال دارد.
هر چه هماهنگي بهتري با تجهیزات خود داشته باشيد، از حس ترمالگیری لذت بيشتري ميبريد.
حس
پرندگان از حس براي ترمالگیری بهتر استفاده ميكنند. يك غريزه است،
روشي است از حس كردن هوا و استفاده از اطلاعات كسب شده براي به كارگيري بهتر ترمال درباره تصميم جستجو براي نواحي جديد و قوي تر صعود يا ماندن در قوي ترين صعود ميباشد.
اين تعادل در جستجو يا ماندن، بسيار مهم است.
مشاهده
در جستجو براي بهترين صعود، مشاهده يكي از مهم ترين ابزار شما است. ميتواند نشانه هاي بصري زيادي براي مكان بهترين صعود وجود داشته باشد. واضح ترين اين نشانه ها شامل خلبانان ديگر يا پرنده هايي كه صعود بهتري از شما دارند و همچنين حشراتي كه در مركز ترمال بالا ميروند يا حتي چند ساقه علف، يك كيسه پلاستيكي يا يك برگ خشك ميباشند كه ميتوانند نشانه هاي بصري براي مكان بهترين صعود ممكن شما باشند. نشانه هاي مورد علاقه من، پرستوها هستند: آنها خيلي سريع پرواز ميكنند و به سختي ديده ميشوند، اما مدام به دنبال بهترين صعود هستند و در جستجوي بي پايان خود براي حشرات خوراكي، از يك منطقه به منطقه ديگري حركت ميكنند .
درك
سعي كنيد درك كنيد كه ترمال از كجا آمده و منبع آن چه بوده است. همچنين به مسير پيش روي ترمال نگاه كنيد. منظور من اين است كه به تشكيل ابرها بالاي سرتان نگاه كنيد و سعي كنيد بفهميد كه ترمال شما ابر جديدي را تشكيل خواهد داد يا به ابري موجود متصل خواهد شد. نگاه كردن به حركات ابرها در آن ناحيه در ١٥ دقيقه گذشته، نشانه هاي خوبي درباره نحوه پاسخ به اين سؤال در اختيار شما ميگذارد.
از برك كم و تغيير وزن بيشتر استفاده كنيد
تغيير وزن روش مؤثرتري براي چرخش نسبت به برك ها است.
اين همچنين به اين معنا است كه شما درترمال سريع تر پرواز خواهيد كرد كه ماندن در مركز را سخت تر ميكند.
پس به تمركز و مهارت بيشتري براي ماندن در مركز با استفاده از اين فن نياز است
از تريمرها در موقعيت آرام استفاده نكنيد
اگر تريمر شما بسته باشد، ممكن است بال گاهي به عقب بازگردد و شما به بهترين صعود نرسيد.
سعي كنيد در بهترين صعود بچرخيد
ممكن است بياني واضح باشد، اما بايد بيشترين تلاش خود را بكنيد تا هنگامي كه در حركت صعود هستيد تيزترين چرخش را انجام دهيد.اين يعني شما زمان بيشتري را در صعود ميگذرانيد. همچنين، حركت صعودی تا بخشي جبران ميزان نزول كاهش يافته هنگام چرخش را ميكند. من اغلب سعي ميكنم تصور كنم كه يك توده هواي صعودي را با برك گرفته ام و سپس با يك چرخش تند، در حبابي صعود ميكنم.
نویسنده: معلم خلبان هادی عمرانی